Konferencja „Turystyka w edukacji historycznej i obywatelskiej”
Data rozpoczęcia:
14 października 2016
piątek
Data zakończenia:
15 października 2016
sobota
Ogólnopolska konferencja naukowa jest adresowana do badaczy, nauczycieli i edukatorów zainteresowanych wzbogaceniem edukacji o doświadczenia i walory turystyczne oraz animatorów ruchu turystycznego, poszukujących sposobów wzbogacenia edukacyjnych funkcji swojej oferty. Część referatowo-dyskusyjna (14.10.2016 r.) zostanie wzbogacona wizytą studyjną (15.10.2016 r.) w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Treść wszystkich wystąpień dotyczących dziedzictwa polskiej przestrzeni zostanie opublikowana przez Instytut Historii UMCS do końca bieżącego roku. Będą one służyć pomocą w poznaniu i interpretacji różnych ofert dydaktycznych i turystycznych.
Konferencja naukowa „Turystyka w edukacji historycznej i obywatelskiej”
14 października 2016 r., godz. 10.00-18.00
15 października 2016 r., godz. 9.00-15.00
Wydział Humanistyczny UMCS,
Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-532 Lublin
Program wydarzenia (14-15 października 2016 r.)
REFERAT PLENARNY
Sekcja I
W stronę refleksji teoretycznej
1. Turystyka jako przedmiot badań naukowych i dydaktyki (Ewa Solska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)
2. Turystyka w edukacji – spór o pojęcia, znaczenia, zastosowania (Andrzej Stępnik, UMCS)
3. Aksjologiczne konteksty turystyki edukacyjnej (Marek Rębierz, Uniwersytet Śląski)
4. Turyści i flânerzy (Izabela Skórzyńska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
5. Public history w turystyce szkolnej (Joanna Wojdon, Uniwersytet Wrocławski)
6. Miasta historyczne w Polsce jako przedmiot turystyki kulturowej – szanse i zagrożenia. Rola samorządu jako regulatora procesu
(Hubert Mącik, Uniwersytet Rzeszowski)
7. Pomniki historii – miejsca edukacji – atrakcje turystyczne. O znaczeniach i funkcjach muzeów martyrologicznych w przestrzeni publicznej
(Tomasz Kranz, Państwowe Muzeum na Majdanku)
Sekcja II
Turystyka – w kręgu doświadczeń historycznych
1. Początki i czynniki rozwoju turystyki (do XIX w.) (Anna Jakimowicz, Kamil Jakimowicz, UMCS)
2. Turystyka w koncepcjach dydaktycznych pijarów (Mariusz Ausz, UMCS)
3. Turystyka i krajoznawstwo na ziemiach polskich w XIX w. (Dariusz Szewczuk, UMCS)
4. Tradycje turystyki edukacyjnej w Galicji (Maria Stinia, Uniwersytet Jagielloński)
5. Turystyka szkolna w II RP (Joanna Bugajska-Więcławska, UMCS)
6. Cele i zadania Kół Krajoznawczych Młodzieży Szkolnej w okresie międzywojennym (Urszula Wróblewska, Uniwersytet w Białymstoku)
7. Szkoła i turystyka po II wojnie światowej (Zbigniew Lubaszewski, PTTK Chełm)
8. Tradycja turystyki szkolnej i akademickiej w Trójmieście (Alicja Tomiak, Uniwersytet Gdański)
Sekcja III
Edukacja przez turystykę – diagnozy i wizje
1. Wycieczki i podróże w edukacji historycznej i obywatelskiej (Danuta Konieczka-Śliwińska, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
2. Turystyka archeologiczna na terenie Wielkopolski (Marcin Danielewski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
3. Turystyka obiektów militarnych (Karol Kościelniak, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
4. Turystyka obiektów przemysłowych i technicznych (dr Klaudiusz Święcicki, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)
5. Ekoturystyka a edukacja historyczna i obywatelska (Mariola Hoszowska, Uniwersytet Rzeszowski)
6. Turyści w muzeach-miejscach pamięci na przykładzie Państwowego Muzeum na Majdanku (Wiesław Wysok, Państwowe Muzeum na Majdanku)
7. Turystyka religijno-pielgrzymkowa w procesie edukacyjno-wychowawczym (wybrane przykłady) (Alicja Puszka, Katolicki Uniwersytet Lubelski
8. Turystyka sentymentalna – perspektywa zewnętrzna (Barbara Wagner, Uniwersytet Warszawski)
9. Kulturowe wzory doświadczania przestrzeni (Dominika Staszczyk, UMCS)
Sekcja IV
W przestrzeni dobrych praktyk
1. Turystyka historyczna jako kierunek kształcenia akademickiego (Dariusz Słapek, UMCS)
2. Współuczestnictwo muzealiów i rekwizytów poza siedzibą muzeum w programach edukacyjnych, zabawowych i wycieczek turystycznych
(Grzegorz Miliszkiewicz, Halina Stachyra, Muzeum Wsi Lubelskiej)
3. Turystyka cyfrowa i „wirtualne miasto” (Łukasz Kowalski, Joanna Zętar Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”)
4. Zabytki lubelskiego wzgórza zamkowego jako element edukacji historycznej (Jolanta Polańska, Muzeum Lubelskie)
5. Turystyka literacka w Lublinie na przykładzie szlaku Komisarza Maciejewskiego (Joanna Szady, Katolicki Uniwersytet Lubelski)
6. Gdyńskie doświadczenia turystyki edukacyjnej (Michał Kosznicki, Uniwersytet Gdański)
7. Alternatywne formy zwiedzania obiektów sakralnych – doświadczenia Fundacji Laboratorium Turystyki (Mikołaj Lazor, Fundacja Laboratorium Turystyki)
V. Wizyta studyjna w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce
1. Zespół pałacowo-parkowy w Kozłówce, Pomnik Historii – koncepcja realizacji funkcji turystyczno-edukacyjnych w nowej strategii rozwoju muzeum
(Anna Fic-Lazor, Muzeum Zamoyskich w Kozłówce)
Data rozpoczęcia:
14 października 2016
piątek
Data zakończenia:
15 października 2016
sobota
Kategorie wydarzenia:
Organizator
Nazwa: Instytut Historii UMCS, Zakład Edukacji Historycznej i Dziedzictwa Kulturowego