Dawna zajezdnia tramwajowa nr V „Popowice”

Data rozpoczęcia:

09 września 2017

sobota

-+usuń z przewodnikadodaj do przewodnika

 

9 września godz. 10.00–15.00

 

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem o godz.: 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.15.

 

Odjazdy tramwaju Konstal 4N1 z 1960 r. z pl. Teatralnego godz.: 10.00, 11.00, 12.00, 13.00.

 

 

W 2017 r. przypada 140. rocznica uruchomienia we Wrocławiu komunikacji tramwajowej. W 1877 r. na ulice wyjechał pierwszy tramwaj konny. Od tamtej pory pojazdy tego typu – od 1893 r. napędzane silnikiem elektrycznym – na stałe wpisały się w krajobraz kulturowy miasta. Zajezdnia tramwajowa nr V powstała w latach 1900–1901 jako element programu rozwoju komunikacji zbiorowej. Obecnie planowana jest jej rewitalizacja połączona ze stworzeniem ekspozycji dokumentującej dzieje transportu zbiorowego we Wrocławiu. Warto zatem zobaczyć jej stan obecny i zgromadzone w jej wnętrzu zabytkowe pojazdy. Przed halami zajezdni wystawione zostały historyczne wozy będące w użytkowaniu Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Są to zarówno wagony tramwajowe (tramwaj silnikowy przystosowany do pełnienia funkcji wirnikowego pługu odśnieżnego, wybudowany w latach 80. XX w. na bazie wagonu Konstal 4N z lat 50. XX w.; doczepny bierny wagon tramwajowy – lora transportowa z 1907 r.), jak i autobusy (m.in. Jelcz 080 z 1980 r., Jelcz PR110M z 1987 r., Jelcz M121MB z 1996 r., Ikarus 260.32 z 1986 r.).

Tramwaj Konstal 4N1 z 1960 r. zapewni dojazd na zajezdnię z centrum miasta. Ponadto istnieje możliwość zwiedzenia wybranych części zajezdni z przewodnikiem, a zwłaszcza zobaczenia zgromadzonej w niej unikatowej kolekcji tramwajów gospodarczych: szlifierek do torów, wagonu-opryskiwacza, wagonów służących do przewozu piasku czy biernego pługu wirnikowego. Najcenniejszy jest tu najstarszy wagon tramwajowy zachowany we Wrocławiu – lora wieżowa z 1892 r. przeznaczona do prowadzenia napraw i konserwacji wprowadzanej wówczas we Wrocławiu sieci trakcyjnej. Będzie to też okazja do poznania zabytkowych wozów pasażerskich czekających na restaurację, m.in. tramwajów Linke-Hofmann Standard z lat 20. XX w.