100 lat dziedzictwa architektonicznego Podlasia – co nam zostało z opisów Glogera i Chętnika
Data rozpoczęcia:
7 września 2019
sobota
14:00
Data zakończenia:
7 września 2019
sobota
21:00
Chcielibyśmy pokazać historię oraz stan obecny drewnianej architektury regionu w kontekście zmian jakie zaszły w ciągu ostatnich stu i więcej lat na przykładzie Krainy Otwartych Okiennic i jej związek z orylką (flisem).
Serdecznie zapraszamy do Krainy Otwartych Okiennic! W wsi Puchły, w plenerze, nad rzeką Narew oraz w siedzibie Stowarzyszenia Dziedzictwo Podlasia zaplanowaliśmy następujące elementy programu:
1. Oryle na Narwi – prelekcja, wystawa, happening, performance. Chcemy pokazać związek architektury z rzeką, którą spławiano drewno z okolicznych puszcz: białowieskiej i knyszyńskiej. Dodatkowo inne aspekty kultury i codziennego życia oryli (flisaków) pochodzących z nadnarwiańskich wsi, spławiających drewno i inne pożytki do Tykocina, Torunia, a nawet do Gdańska.
2. Spotkanie i warsztaty rzeźby z ostatnim narwiańskim orylem, ludowym rzeźbiarzem z Kaniuk nad Narwią – Włodzimierzem Naumiukiem.
3. Prezentacja wyników młodzieżowych warsztatów inwentaryzacyjnych, polegających na dokumentowaniu przejawów zdobnictwa domów mieszkalnych, zrealizowanych w ramach programu „Szkoła Tradycji Architektonicznych Północnego Podlasia”.
4. Warsztaty snycerskie – „Wytnij sobie nadokiennik”. Nauka wycinania ozdób z drewna pod okiem mistrzów snycerki.
5. Wspólne śpiewanie tradycyjnych pieśni orylskich nad rzeką przy ognisku – poprowadzi Julita Charytoniuk.
Do zobaczenia w Puchłach!
Partnerzy
Tagi:
Data rozpoczęcia:
7 września 2019
sobota
14:00
Data zakończenia:
7 września 2019
sobota
21:00
Kategorie wydarzenia:
projekcja / prezentacja, spotkanie (z twórcą, podróżnikiem, regionalistą), warsztaty, wycieczka / spacer
Organizator
Nazwa: Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia
Osoba kontaktowa: Mirosław Stepaniuk
Telefon: 602430772
E-mail: sdp@podlasie.org
WWW: http://podlasie.org/
Informacja o organizatorze:
SDP zajmuje się ochroną, odtwarzaniem i utrwalaniem bardzo szeroko rozumianego materialnego i niematerialnego dziedzictwa Podlasia. Zakres swej działalności koncentruje głównie na tradycyjnej architekturze drewnianej i krajobrazie kulturowym, ale także tradycjach muzycznych, gwarze itp.