Wyszukaj na stronie
Polski

Dawna zajezdnia tramwajowa nr V „Popowice”

Wrocław, woj. dolnośląskieDawna zajezdnia tramwajowa nr V „Popowice”, Legnicka 65, 54-152 Wrocław
08 września 2018
Kategoria:

inne

zwiedzanie

wykłady i prelekcje

Organizator:

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, ul. Kozanowska 30/23, 54-152 Wrocław, Krzysztof Kołodziejczyk, tel. 509 311 435, e-mail: enusia@enusia.pl, kpkolodziejczyk@gmail.com

Dodaj do przewodnikaStwórz własny przewodnik Europejskich Dni Dziedzictwa 2018

1. Wybierz interesujące Cię wydarzenie
2. Kliknij „dodaj do przewodnika”. ….pamiętaj, że możesz dokonać wyboru wielu interesujących Cię wydarzeń!
3. Po selekcji najciekawszych informacji o wydarzeniach w których chcesz wziąć udział, kliknij „pokaż listę” (dół strony).
4. Gdy zobaczysz pełną listę wybranych przez Ciebie informacji na temat wydarzeń kliknij „utwórz przewodnik” i gotowe.
Zadaj pytanie

8 września ǀ godz. 10.00–15.00

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: godz. 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.15 .

Wykład historyczny Tomasza Sielickiego: godz. 12.00.

Prezentacje pracy pługa wirnikowego: godz. 11.00, 11.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30.

Odjazdy tramwaju zabytkowego z pl. Teatralnego (przystanek „Opera”): godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00.

 

Rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości może być dobrym momentem do przyjrzenia się, jak zmieniała się komunikacja zbiorowa na przestrzeni dziejów – używane pojazdy, sposoby organizacji, warunki, w jakich pasażerowie podróżowali. By te przekształcenia ukazać, na terenie dawnej zajezdni zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckiego wagonu z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwszy tramwaj polskiej produkcji powstały po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju. Będzie można zobaczyć m.in. tramwaje Linke-Hofmann Standard z 1929 r., Konstal 4N1 z 1960 r. czy Konstal 102 Na z 1972 r. oraz autobusy Jelcz 080 z 1980 r., Ikarus 260.04. z 1983 r., Ikarus 260.32 z 1986 r., Jelcz PR110M z 1987 r., Jelcz L11 z 1989 r., Jelcz M11 z 1990 r. czy Jelcz M121MB z 1996 r.

Rok 2018 z perspektywy transportu miejskiego we Wrocławiu jest także szczególny, ponieważ mija właśnie 125. rocznica uruchomienia w mieście tramwajów elektrycznych (1893 r.), które do 1906 r. wyparły ostatecznie wagony ciągnięte przez konie. Tym zmianom poświęcony będzie wykład Tomasza Sielickiego, badacza dziejów komunikacji zbiorowej w stolicy Dolnego Śląska. Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną także wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe. Najcenniejszy jest tu najstarszy wagon tramwajowy zachowany we Wrocławiu – lora wieżowa z 1892 r. przeznaczona do prowadzenia napraw i konserwacji wprowadzanej wówczas we Wrocławiu sieci trakcyjnej. Niepozorna, choć wartościowa i wiekowa, jest lora transportowa z 1907 r. Odbędą się prezentacje pracy wirnikowego pługa odśnieżnego, wybudowanego w latach 80. XX w. na bazie wagonu Konstal 4N z lat 50. XX w. Zabytkowy tramwaj zapewni także dojazd na zajezdnię z centrum miasta.

Facebook
YouTube