fbpx

Dawna zajezdnia tramwajowa nr V „Popowice”

Data rozpoczęcia:

8 września 2018

sobota

-+usuń z przewodnikadodaj do przewodnika

8 września ǀ godz. 10.00–15.00

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: godz. 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.15 .

Wykład historyczny Tomasza Sielickiego: godz. 12.00.

Prezentacje pracy pługa wirnikowego: godz. 11.00, 11.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30.

Odjazdy tramwaju zabytkowego z pl. Teatralnego (przystanek „Opera”): godz. 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00.

 

Rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości może być dobrym momentem do przyjrzenia się, jak zmieniała się komunikacja zbiorowa na przestrzeni dziejów – używane pojazdy, sposoby organizacji, warunki, w jakich pasażerowie podróżowali. By te przekształcenia ukazać, na terenie dawnej zajezdni zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckiego wagonu z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwszy tramwaj polskiej produkcji powstały po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju. Będzie można zobaczyć m.in. tramwaje Linke-Hofmann Standard z 1929 r., Konstal 4N1 z 1960 r. czy Konstal 102 Na z 1972 r. oraz autobusy Jelcz 080 z 1980 r., Ikarus 260.04. z 1983 r., Ikarus 260.32 z 1986 r., Jelcz PR110M z 1987 r., Jelcz L11 z 1989 r., Jelcz M11 z 1990 r. czy Jelcz M121MB z 1996 r.

Rok 2018 z perspektywy transportu miejskiego we Wrocławiu jest także szczególny, ponieważ mija właśnie 125. rocznica uruchomienia w mieście tramwajów elektrycznych (1893 r.), które do 1906 r. wyparły ostatecznie wagony ciągnięte przez konie. Tym zmianom poświęcony będzie wykład Tomasza Sielickiego, badacza dziejów komunikacji zbiorowej w stolicy Dolnego Śląska. Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną także wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe. Najcenniejszy jest tu najstarszy wagon tramwajowy zachowany we Wrocławiu – lora wieżowa z 1892 r. przeznaczona do prowadzenia napraw i konserwacji wprowadzanej wówczas we Wrocławiu sieci trakcyjnej. Niepozorna, choć wartościowa i wiekowa, jest lora transportowa z 1907 r. Odbędą się prezentacje pracy wirnikowego pługa odśnieżnego, wybudowanego w latach 80. XX w. na bazie wagonu Konstal 4N z lat 50. XX w. Zabytkowy tramwaj zapewni także dojazd na zajezdnię z centrum miasta.

Data rozpoczęcia:

8 września 2018

sobota

-+usuń z przewodnikadodaj do przewodnika

Kategorie wydarzenia:

wykład / prelekcja, zwiedzanie, inne

Lokalizacja:

Dawna zajezdnia tramwajowa nr V „Popowice”

woj. dolnośląskie

Organizator

Nazwa: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, ul. Kozanowska 30/23, 54-152 Wrocław, Krzysztof Kołodziejczyk, tel. 509 311 435, e-mail: enusia@enusia.pl, kpkolodziejczyk@gmail.com

Projekt finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.